Vlucht en Antigua

30 januari 2020 - Antigua, Guatemala

Na een vroege verzameling op Schiphol en een wat chaotisch afscheid zaten we om 10.30 ’s ochtends met zijn zessen in het vliegtuig, op weg naar de bestemming waar we al zo lang naar toe hebben gewerkt. Het heeft de nodige lange dagen doorwerken en korte nachten slapen behoeft, maar nu gaat het allemaal echt gebeuren.

We hebben een overstap op Atlanta, Amerika. Gezien dit vliegveld de grootste wereldwijd te zijn had ik er stiekem wel wat van verwacht, maar het tegendeel bleek waar. De douane waar we — uiteraard want het is veiligheidsstaat Amerika — wederom doorheen moesten duurde veel langer dan nodig. De vloeren bestonden grotendeels uit grijs lelijk tapijt en de fletse belichting deed denken aan een treurig motel. Maar vooruit, in elk geval was het eindelijk eens cultureel verantwoord om bij de snackbar te eten.

JILM0689IMG_1761

Na nog een paar uurtjes vliegen kwamen we vermoeid aan op Guatemala-stad, waar een shuttle stond te wachten om ons naar ons hostel in Antigua te brengen. De excitement van aankomst zorgde ervoor dat ik tegen verwachting in de hele rit van nog bijna een uur nog makkelijk wakker bleef. Opvallend waren de grote fastfood ketens die zich als kleine nederzettingen langs de wegen vestigden. McDonalds, Burger King, Pollo Campero, noem maar op.

De jetlag zorgde ervoor dat we allemaal vroeg wakker waren. Gelukkig was er een heerlijk ontbijt voor ons bereid die we op een zonnig dakterras met uitzicht op de omringende vulkanen van genoten hebben. Eén van de vulkanen, Fuego, laat zelfs een actieve rookpluim zien aan de knalblauwe lucht. Het is een prachtige dag van zo'n 25 graden. Eindelijk een T-shirtje aan in plaats van de dikke truien in Nederland. Antigua was ooit de hoofdstad van Guatemala in het koloniale tijdperk. Het is een stadje met charme en kenmerkt zich door hobbelige straten en kleurrijke huisjes. Lekker eten is hier goed mogelijk en hebben we beide dagen dat we hier waren ook zeker gedaan. En, natuurlijk, moest er een Piña Colada gedronken worden de eerste avond.

IMG_1764IMG_1788 IMG_1784

20200124_210030 IMG_1797

De tweede dag zijn we eerst naar de markt gegaan waar we op ons beste Spaans wat fruit hebben gehaald. 's Middags el Cerro de la Cruz opgelopen van waarboven we konden uitkijken over de hele stad. Om 17.30 werden we alweer opgehaald om met een overstap op Guatemala-stad een nachtbus te pakken richting het noorden van Guatemala. Maar dat is weer een ander avontuur..!

IMG_1819 20200125_140405 IMG_1844